Időszerű tervek szeptemberre (Hurrá! Végre rend!)

A nekem való időjárás -az eső, a visszatérő cinegék és őszapók-  meghozták az erőt, a lelkesedést, a tettrekészséget, a tervszövögetés és munka örömét, ami ebben az évben messze elkerült, de most alaposan belökte a kertészmotorom. Semmi nagy dolog, csak apránként, morzsákat haladva a napi dolgok mellett. 


Szeptemberre tervezem az új eperágyás kialakítását. A régi már a harmadik és egyben legszebb évét futotta ki, meghagyom, de kell az utánpótlás, amit most ismerősöktől szerzett új fajtákkal telepítek be, a saját rózsaszínű, szivacsos állagú, mindig savanyú eprünk helyett. Szeretnék a Tyúkország alsó határaihoz szőlőket telepíteni, mag nélkülieket, a mókiknak. A pár éve beszerzett oltványokból sajnos semmi nem lett, nem fejlődtek, rájuk a továbbiakban nem számítok. Ez még annyira nem időszerű, októberben is ráér, de akár jövő ősszel is, amikor a veteményes is rendben lesz. Viszont most van itt az ideje, hogy néhány évelőt átültessek a rózsakertbe talajtakarónak. Gyönyörű örökzöld bőrleveleket, szintén gyönyörű, bár nem örökzöld és remek csigaeledelt az árnyliliomot, a tűzesőket  pedig tőosztani a kiserdőben aljnövényzetnek. Idén is lesz tulipánültetés, vegyes színekben, de többnyire rózsaszínben pompáznak, gyöngyikével, nárcisszal, bár még nem döntöttem el a végleges helyüket. Aki szeretne, az ültethet ilyenkor fenyőket, ciprusokat, cédrusokat, örökzöldeket, még lesz idejük a nagyobb fagyok előtt begyökeresedni.


Közben dübörög a veteményes dolga, ha máshol nem, hát fejben. A gaztalanítása, rendbetétele, ágyások kialakítása, kincsek felkutatása. A gaz alól előkerült a kis puszpángsövényem, amit nem ettek meg a selyemfényű puszpángmoly hernyói, mert akkor még nem tudták, hogy ott van. Most már tudják, vagy ha nem, akkor jövőre tudni fogják. Szintén megkerült a tavaly őszi telepítésű spárgaágyásom élő spárgákkal, amit elkerítettem az állatok elől és földjét bevetettem áttelelő salátával, cikória salátával, fekete retekkel, áttelelő kelkáposztával. Tervezek ide még madárbegysalátát. Szeretnék még vetni mákot, petrezselymet, dugni fokhagymát, zöldhagymának való vöröshagymát, sóskát, és előkészíteni a helyet a tél alá vetett borsónak. Jó lenne egy új, taposás-, csipegetés- és lefosásmentes, kibővített fűszerkert is. A veteményes alsó határára telepített fagyalsövényt a mezeijuhar kapukkal újra megnyírtam, talán nem tettem vele rosszat, nincs olyan közel még a tél, de nem akartam méteres új hajtásokkal meghagyni a jövő évre. Ezenkívül az első udvarban valószínűleg utoljára lenyírtuk a füvet, a kis fűnyírót azóta sem lehet beindítani... A hátsó kaszálón is sok feladat vár még ránk. Lesz kaszálás, szénagyűjtés a komposztra, ágkupac (rózsa, szeder, galagonya) égetése, komposzthalom átforgatása.


Visszatértek a rendszeres kertnézegetős, macskasimogatós, kacsahápogásos -mert már hápognak ám-, fényképezős séták, a kukkolások, hallgatózások, szimatolások. A kertben még van alma, körte, szőlő és a cinkéken, őszapókon kívül újra rázendítettek a rózsák is



Megjegyzések

florentine üzenete…
:-D

Drukkolok nektek, meg jövök mosolyogni, veletek örülni és inspirálódni!
Aranyalma üzenete…
Igazán örülök ennek a bejegyzésnek,már az előző is jól esett, végre kert. Már nekikezdtem én is, ások, mint egy vakond (beállt derékkal), ültetek, vetek. Az első kerttel már megvagyok, átültettem amit szerttem volna.
Juhmeli üzenete…
Florentine, köszönjük, ránkfér a drukkolás, mint született balfékekre. Nagyon szeretek kertezni, bár most nem volt látszatja. Az állat-történet is azért kezdődött, a csigák miatt kacsák. Aztán, úgy tűnik, itt sincs megállás. Ferinek. Én meghúztam a határokat.:)
Juhmeli üzenete…
Aranyalma, jobbulást a derekadnak, átérzem a helyzetedet. Én idénre tényleg ilyen keveset szeretnék már csinálni, de az a kevés is olyan sok időbe telik. Legalább elkezdtem, és aztán csodák csodájára elkészül. Ez egy megrögzött halogató tapasztalata. Az enyém.:)
Tante Mali üzenete…
That's great! Feel sooooo happy for you!
And everything looks so sun floated
All my best
Elisabeth
Unknown üzenete…
Tudtad hogy csak a nőstény kacsék hápognak?
Juhmeli üzenete…
Elisabeth, thank you for stopping here again. I'm very glad your kind words and I think that you understand my joy.
Juhmeli üzenete…
Hill Billy, legalábbis hangosabban, akár a humánok és mélyebben, ami már nem annyira asszonyi vonás.;)